Nederlands | English

Processen van repertoirevorming zijn sterk afhankelijk van verschillen in toegang tot publicatiekanalen. Het internet, met name het world wide web, heeft diepgaande veranderingen gebracht in de infrastructuur voor publiceren. Voor het proces van repertoirevorming hebben deze veranderingen vier belangrijke gevolgen:

  • dankzij weblogs, social media en andere platforms hebben veel meer mensen een mogelijkheid tot publiceren;
  • het reageren op publicaties is veel makkelijker dan voorheen;
  • online, virtuele gemeenschappen geven mensen met overeenkomstige belangstellingen voorheen ondenkbare mogelijkheden voor interactie ;
  • informele meningsuitingen en discussies zijn tot in lengte van jaren na te lezen.

Meer dan vroeger zijn deze processen publiek toegankelijk en voor elektronische analyse beschikbaar.

Er zijn veel hypothesen geformuleerd over de effecten van deze veranderingen op repertoirevorming. Is er sprake van democratisering? Van verruwing? Van een verminderde invloed van experts? Veel van deze hypothesen vragen om nader onderzoek. Een casus wordt geleverd door de discussie rond de ‘burgerrecensenten’, mensen die zonder specifieke scholing of veel ervaring boekrecensies schrijven en op het web publiceren. Behalve op recensiesites wordt literatuur besproken op veel persoonlijke sites en weblogs. Maar wie zijn die ‘gewone lezers’? En wat kunnen we uit hun teksten leren over literaire appreciatie?

Daarnaast zijn er forumsites waarop deelnemers eigen creatief werk publiceren. Op deze sites kan repertoirevorming worden bestudeerd in ‘reincultuur’: de teksten zijn alleen beschikbaar op het forum, veel reacties hebben plaats via het forum en alleen de forumdeelnemers hebben invloed op elkaars status. Wat kunnen we van dergelijke sites leren over de werking van het ‘gewone’ literaire veld?

Contact

dr. Peter Boot